فواید روغن نارگیل و استفاده از آن در محصولات آرایشی بهداشتی


روغن نارگیل از جمله روغن‌هایی است که درجه اشباع بالایی دارند. این روغن به طور سنتی از نارگیل‌های نارس یا مغز نارگیل خشک شده (کوپرا: Copra) استخراج می‌شود. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است. اگر آن را اندکی گرم کنید، نرم می‌شود و به شکل مایع در می‌آید.

یکی از برجسته‌ترین دلایل محبوبیت روغن نارگیل، فواید آن برای سلامت و زیبایی موهاست. این روغن علاوه بر استفاده در محصولات آرایشی، یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌ها برای پخت و پز است.

روغن نارگیل در سراسر جهان، علاوه بر کاربرد بسیار به دلیل ارزش غذایی و فواید زیبایی، به عنوان یک روغن ماساژ عالی و مرطوب کننده پوست نیز مطرح است. در ادامه، خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو را بیان کرده‌ایم.

روغن نارگیل حاوی ویتامین E است، اما فیبر ندارد و ویتامین‌ها یا مواد معدنی دیگر کمی دارد. روغن نارگیل تقریباً ۱۰۰٪ چربی است که بیشتر آن چربی اشباع شده است. با این حال، ساختار چربی موجود در روغن نارگیل با بسیاری از محصولات حیوانی که عمدتاً از اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده اند، متفاوت است.

روغن نارگیل بهترین روغنی است که می‌توانید برای موهای خود استفاده کنید. محافظت از مو در مقابل حرارت، ترمیم موهای شکننده و آسیب‌دیده، جلوگیری از ریزش و کمک به رشد مو از خواص این روغن است. روغن نارگیل (به دلیل داشتن ویژگی حفظ رطوبت) در موهای شما باقی می‌ماند و رطوبت طبیعی آن را حفظ می‌کند. به همین دلیل، استفاده از روغن نارگیل یکی از مؤثرترین روش‌های درمان مو است. سایر خواص این روغن فوق‌العاده عبارت‌اند از:

بیشترین مشکل مو، که مردم از قدیم تا به امروز گرفتارش هستند، ریزش آن است. اما از گذشته دور نیز، روغن نارگیل همیشه درمانی طبیعی و در دسترس برای ریزش مو بوده است. در هند باستان از این روغن برای آرایش مو و حفظ سلامت آن استفاده می‌کردند.

گاهی برای درمان ریزش مو روغن نارگیل را با گیاهان دیگر ترکیب می‌کنند. می‌توانید برگ‌های گیاه مریم‌گلی را در روغن نارگیل بجوشانید و مخلوط به دست آمده را برای بهبود وضعیت پوست سر خود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید این روغن را با اسانس روغنی رزماری ترکیب کنید تا نتیجه قوی‌تری بگیرید. برای ساخت این مخلوط، هر قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 4 تا 5 قطره روغن رزماری ترکیب کنید.

همچنین، ماساژ مرتب پوست سر با آب ولرم و روغن نارگیل جریان خون را در پوست سر تحریک می‌کند. این امر برای کنترل و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

درمان شوره سر یکی از خواص روغن نارگیل است. اسیدهای چرب مختلفی که در روغن نارگیل وجود دارند، ضد شوره هستند؛ در نتیجه، مصرف مرتب روغن نارگیل، شوره سر را از بین می‌برد. می‌توانید با مخلوط کردن روغن نارگیل با آب ولرم و روغن کرچک شوره سر را درمان کنید. البته به دلیل ویسکوزیته بالای روغن کرچک، شست‌وشوی سر با شامپو، پس از استفاده این ترکیب ضروری است.

برخی از افراد روغن نارگیل را به موهای خود می‌مالند تا درخشندگی بیشتری داشته باشند و از آسیب محافظت کنند. ممکن است بهتر از روغن‌های معدنی در پوست سر نفوذ کند. این افراد می‌توانند از ترکیب روغن نارگیل و بادوم تلخ یا گلاب و روغن نارگیل بر روی مو خود استفاده نمایند. در طرز استفاده روغن نارگیل برای مو، تنها کافیست هفته‌ای یک تا دوبار ساقه موهای خود را در حدود یک ربع پیش از استحمام چرب نمایید و سپس موهای خود را بشویید (مراقب باشید به ریشه مو برخورد نکند) تا از خواص روغن نارگیل برای موهای وز آگاه شوید و نرمی آن را احساس کنید.

یک منبع قابل اعتماد در سال ۲۰۱۷ می‌گوید استفاده از عصاره نارگیل روی پوست انسان ممکن است عملکردهای سد محافظتی آن را افزایش دهد و اثر ضد التهابی داشته باشد. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهایی برای دارو داشته باشد.

روغن نارگیل یک نرم‌کننده قوی و خوب برای پوست است. این روغن کمک می‌کند تا پوست از خشکی و زبری نجات پیدا کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن نارگیل علائم اگزما (eczema) و بیماری خشکی پوست (xerosis) را هم به شکل موثری بهبود می‌دهد.

برای آبرسانی و رفع خشکی پوست خود، مقداری از این روغن را روی کف دست‌های خود بریزید و دست‌هایتان را یک یا دو بار به هم بمالید، بعد آن را به صورت، دست یا هر قسمت از پوست که می‌خواهید رطوبت بگیرد، بمالید.

ممکن است بر اثر سرمای شدید یا ایستادن طولانی مدت، پاهایتان خشک و پر از ترک شده باشند. روغن نارگیل برای خشکی و ترک پا هم مفید است. البته، ترک پا را از بین نمی‌برد، اما اگر روغن نارگیل را به قسمت‌های آسیب دیده بمالید، بعد از چند روز پوست این نواحی نرم‌تر می‌شود.

می‌توانید از این روغن برای ساخت لایه‌بردار نیز استفاده کنید. برای این کار روغن نارگیل را همراه با لایه‌بردارها یا دانه‌هایی نظیر نمک و شکر استفاده کنید. با این لایه‌بردار می‌توانید بدون اینکه به پوستتان آسیب بزنید، لایه‌های مرده آن و مواد دیگری را که منافذ پوستتان را مسدود کرده‌اند، از بین ببرید. ترکیب روغن نارگیل با دانه‌های نمک، شکر و ذراتی نظیر آن، رنگ پوستتان را یکنواخت می‌کند و سایز منافذ آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، پوستتان نرم خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *