کاربرد مواد شیمیایی در کشاورزی


امروزه با افزایش جمعیت کره زمین و به دنبال آن افزایش نیاز های مردم به مواد غذایی ، استفاده از مواد شیمیایی هم در کود های کشاورزی و هم در سموم ، امری عادی و چه بسا ضروری ست.

استفاده از کود و سموم نه تنها باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و آفات میشود بلکه باعث باردهی بیشتر گیاه ، ضرر کم تر برای کشاورز و در نتیجه عدم نیاز به واردات میوه و گیاهان خوراکی میشود.

در زیر به کاربرد برخی از مواد شیمیایی کاربردی در کشاورزی پرداخته میشود . برای کسب اطلاعات و خرید موارد زیر با ما ، شرکت رادمان تجارت شیمی آپادانا ، تماس حاصل فرمایید.

هیدروکسید پتاسیم

یکی از مهم ترین کاربرد های هیدروکسید پتاسیم ، استفاده از آن به عنوان کود شیمیایی می باشد. گیاهان برای سالم بودن نیاز به 3 ماده ی مغذی از جمله پتاس، نیتروژن و فسفر دارند، این 3 ماده در خاک نسبت به دیگر عناصر ضروری جهت رشد گیاه بسیار کم وجود دارند در نتیجه به صورت کودهایی به عنوان تغذیه کننده ی خاک برای رشد گیاه به صورت تنها و یا هر سه با هم (کود مکمل یا NPK) مورد استفاده قرار می گیرند.

در حال حاضر هیدروکسید پتاسیم ساخت کره جنوبی و چین در بازار موجود هست.

 

کربنات پتاسیم

 بی کربنات پتاسیم به‌صورت پودری یک ماده تاثیر گذار جهت از بین بردن و ممانعت از کپک‌زدگی و قارچ و پوسته‌پوسته شدن سیب و همچنین برای کشاورزی طبیعی نیز قابل‌مصرف است.

کربنات پتاسیم به دلیل داشتن یون K به رشد گیاهان و حفظ آب در خاک کمک می کند و باعث تقویت ریشه و ساقه ی گیاهان می شود.

این محصول همانند هیدروکسید پتاسیم ساخت دو کشور چین و کره جنوبی هست.

اسید فسفریک

کود، غذایی ضروری برای رشد و حفظ سلامت گیاهان است. یکی از موادی که به عنوان کود در کشاورزی استفاده می شود اسید فسفریک می باشد. اسید فسفریک از ترکیب سه عنصر فسفر، اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. حدود ۸۰ درصد اسید فسفریک تولید شده در جهان برای ساخت کود استفاده می شود. این ماده به طور عمده به سه نمک فسفات تبدیل می شود که به عنوان کود استفاده می شود. آنها سوپر فسفات سه گانه (TSP)، دی آمونیوم فسفات (DAP) و مونو آمونیوم  فسفات(MAP)  هستند.

 

لیگنو سولفانات ها

لیگنو سولفونات ها می تواند سبب از بین رفتن آفت ها شوند بسیاری از کشاورزان از کلسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی و کشت گیاهان و مزارع خود استفاده می کنند که می تواند آفت ها را از بین ببرد و رشد گیاهان را دو برابر سازد. کلسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی که یک صنعت بزرگ و پرمخاطب است نیز بسیار کاربرد دارد.

از کود کلسیم لیگنو سولفونات در کشاورزی جهت بهبود روند رشد گیاهان و محصولات مورد نظر کشاورزان استفاده می شود.

 

سولفات روی

از این ماده در صنایع کشاورزی به عنوان کود شیمیایی استفاده می‌شود و میزان جذب روی را در گیاهان افزایش می‌دهد.

 

اسید استیک

کاربرد اسید استیک در کشاورزی فوق‌العاده وسیع و بیشتر در زمینه کنترل pH است. همچنین می‌تواند موجب حفظ انواع گونه‌های گیاهی از آسیب شده و آثار خشکسالی را در گیاهانی مانند آرابیدوپسیس، برنج، ذرت، گندم، کلزا و کاساوا بهبود می‌بخشد و همچنین باعث افزایش تحمل به خشکی در برخی درختان میوه مانند سیب و… می‌شود.

 

مونو آمونیوم فسفات

کاربرد اصلی مونو آمونیوم فسفات (MAP) به عنوان کود در کشاورزی است. به دلیل محتویات بالای فسفر، یک کود فسفره محسوب می شود. نقش این ماده به عنوان کود، افزایش رشد گیاه و ایجاد سلامتی است. حلالیت بالایی در آب دارد و در خاک مرطوب سریع حل می شود. بهترین زمان مصرف آن بهار و پاییز است.

 

اسید فرمیک

از اسید فرمیک بیشتر در محصولات کشاورزی به عنوان سموم دفع آفات استفاده می شود.این ماده به دلیل خاصیت ضد باکتریایی طبیعی به عنوان نگهدارنده آنتی باکتریال مورد استفاده قرار می گیرد. در این صنعت اسید فرمیک بیشتر به عنوان افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به خوراک دام و سیلوها اضافه می شود.

 

سولفات منگنز

سولفات منگنز یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Mnso4 می‌باشد که جهت تامین منگنز در خاک های اسیدی و قلیایی مصرف می‌شود. هرچه pH خاک کمتر باشد حلالیت عنصر منگنز بیش تر می‌شود. این کود به عنوان یکی از بهترین منابع تامین گوگرد و منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب بهبود فتوسنتز و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

 

اسید بوریک

از کاربرد های اسید بوریک در کشاورزی می توان به تولید انواع حشره کش ها اشاره کرد. همچنین بوریک اسید به عنوان یک ماده مغذی به خاک یا محلول غذایی گیاهان اضافه می شود که کمبود بور را جبران کند. مقدار استفاده این اسید برای محصولات کشاورزی از جمله جو و گندم بستگی به زمین کشت و نوع گیاه دارد. یکی از تاثیرات اسید بوریک در کشاورزی می توان به گل دهی، رشد محصولات و.. اشاره کرد.

 

مولیبدات سدیم

مولیبدات سدیم (Na2MoO4) از ترکیبات معدنی سدیم یا نمک طبیعی به دست می‌آید. منبع غنی مولیبدن است که یک‌ریز مغذی عالی خاک است و برای رشد سالم گیاه ضروری است.

سدیم مولیبدات در صنعت کشاورزی مناسب به‌عنوان کود و به‌صورت محلول‌پاشی یا کوددهی به مقدار کم استفاده می‌شود. در صنعت کشاورزی از این ماده شیمیایی برای تهیه کود مخصوصاً در سبزیجاتی مانند گل‌کلم و کلم بروکلی استفاده می‌شود.

 

بجز موارد ذکر شده در مطلب بالا ، بسیاری از مواد شیمیایی دیگر در کشاورزی کاربرد های کلیدی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *